INFO E-KAUNSELING



Selamat datang ke laman E-Kaunseling SMK Sentosa Kampar. Sebarang cadangan atau pandangan positif amat dialu-alukan. Hantarkan pendapat anda melalui email: cnxxx81@gmail.com atau tinggalkan pesanan di ruang JOM SEMBANG. Anda juga berhubung menggunakan laman facebook. Pastikan anda tidak menulis ayat-ayat berunsur negatif yang boleh menyinggung mana-mana pihak. Untuk temujanji bersama kaunselor pilihan, klik BK04 untuk muat turun borang.

Friday, April 30, 2010

KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 TAHUN 2010


KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 TAHUN 2010 BAGI PELAJAR YANG MENDUDUKI SPM 2009

Tarikh mula persekolahan T6 Bawah bagi tahun 2010 pada:
10 MEI 2010

Semakan keputusan ke T6 boleh dibuat melalui;
  1. SMS ke 15888 mengikut format T6 jarak KP jarak No.KP
  2. Layari laman sesawang rasmi KPM > Klik pada pautan Tawaran Masuk ke Tingkatan 6
  3. Atau download file SENARAI NAMA PELAJAR SMK SENTOSA KE T6 (untuk pelajar SMK Sentosa, Kampar sahaja)
*Download zip.file SENARAI NAMA PELAJAR SMK SENTOSA KE T6 (Lengkap). Zip file ini mengandungi semua maklumat yang anda perlukan. Baca kesemua file untuk kefahaman yang jelas selepas muat turun. Sekiranya nama anda tiada dalam senarai, anda boleh semak semula nama anda di sekolah. Sekiranya anda tidak tersenarai, anda boleh membuat rayuan di sekolah (SMK Sentosa).

**Semakan keputusan (melalui cara 1 dan 2) dan cetakan surat tawaran boleh dilakukan oleh calon sendiri di laman sesawang KPM mulai 3 MEI 2010 atau datang ke sekolah/PPD/JPN (Pihak terlibat boleh membantu mencetak surat tawaran tersebut).

***Untuk maklumat lanjut anda boleh berhubung dengan PK Pentadbiran (YM Tunku Shamsudin) atau Kaunselor (Cikgu Abdul Rani) - SMK SENTOSA

Saturday, April 24, 2010

Adolescent Problems

When we deal with adolescence there are several theories regarding their development.
7 theories of development can be studies to know more about Adolescence. There are; Erikson, Kohlberg, Loevinger, Bandura, Bronfenbrenner, Blos and Kegan.

9 problems was identified regarding adolescence;
1. Behavioral Difficulties
2. Emotional Difficulties
3. Learning Problems
4. Academic Problems
5. Adolescent Relationship Problems
6. Self-Esteem Problems
7. Adolescent Sexual Relationship
8. Mental Health Problems
9. Anti-social Behavior

5 Stages in group counseling


(F.I.T.W.E)

1. Forming group

- General purpose
- Exploration
- Confidentiality
- Permission Slip

2. Initial Stage
- Strong structure
- Group rules & norms
- Group goals
- Trust-building activity

3. Transition Stage

- Personal goals
- Establish trust
- Feeling & worries
- Practical activity

4. Working Stage
- Confidentiality breaks
- Psycho educational

5. Ending/Final Stage
- Prepare for end
- Summarize & evaluation

OKOK: Otak Kanan Otak Kiri

Sumber: http://cpintrass.com/blog/informasi/otak-manusia-dan-keajaibannya/.html
Kita semua mempunyai 10 hingga 15 billion neuron di dalam otak? Jumlah yg sebegini banyak melebihi dua kali ganda seluruh penduduk dunia. Jika dikumpulkan semua otak, ciptaan yg pernah diciptakan oleh manusia sejak dulu lagi hingga kini tidaklah mencapai nisbah yg sepatutnya. Memanglah, kerana jumlah neuron tidak melambangkan kecerdikan seseorang tetapi rangkaian yg menghubungkan antara neuron dengan neuron atau dipanggil sinaps(synapses) itulah yg menentukan tahap kecerdasan tersebut. Namun, meskipun jumlah sinaps yg biasa dalam otak manusia berjumlah sekitar 10 trilion(10,000,000,000,000), tidak semuanya terguna dengan baik kerana kurangnya pengetahuan tentang peranan imaginasi merealitikan impian-impian. Dan tahukah anda, 25,000 neuron hanyalah sebesar hujung sebatang jarum.
Mewujudkan imaginasi adalah salah satu daripada peranan otak dalam aktiviti berfikir. Imaginasi yg telah wujud akan melalui beberapa lagi proses internal yg akan menggerakkan anggota-anggota manusia yg lain untuk merealitikan impian-impian yg telah digambarkan itu.
Berat otak lebih kurang 1.5kg iaitu 1/40 drpd berat badan. Ia terbahagi kepada 3 bahagian iaitu otak neocortex, otak mammalian dan otak reptilian.
Pulsa saraf di dalam badan manusia bergerak dengan kelajuan 0.5m sesaat ke 100m sesaat(Heimler & Lockard). Ia kemudian bersambung dengan cabang saraf yg disebut axon dan dendrite. Cabang saraf axon ini akan memancarkan denyutan atau pulsa elektrik untuk memberi isyarat kepada dendrite supaya otak dapat berfungsi.
Otak neocortex terbahagi kepada 2 cerebrum iaitu otak kiri dan otak kanan. Otak kiri dikenali sebagai otak logic manakala otak kanan otak artistic.
Neuron mengandungi bahan sel yg saling bersambung di antara satu sama lain untuk melakukan denyutan saraf dan melakukan proses membuat maklumat di antara satu neuron dengan neuron yg lain.
Dr. Roger Sperry dari Institut Teknologi California pada tahun 1965 telah memberi teori otak kiri dan otak kanan yg dipercayai dan digunakan hingga kini. Dr. Roger Sperry dan Dr. Paul Maclean mendapati manusia hanya menggunakan 10% drpd potensi otak, 90% lg sentiasa menanti untuk dikembangkan.

Fungsi Otak Kanan-Kreatif (Creative)
- Sintesis
- Analogi(membentuk kefahaman sesuatu konsep secara mengaitkan dengan cirri yg serupa)
- Ruang
- Intuitif(kebolehan mengetahui sesuatu dengan tidak melalui proses berfikir yg biasa/mengikut gerak hati)
- Holistik(kebolehan memahami idea secara keseluruhan)
- Bentuk / Corak / Pola / Lukisan / Rentak / Muzik / Imej / Visual / Gambar
- Imaginasi
- Kreativiti (kebolehan menyusun idea-idea dengan cara baru dan imaginative)
- Global
- Interaktif
- Gerakan / tarian
- Melihat perhubungan dan keseluruhan
- Amalan
- Serentak (kebolehan memproses lebih drpd satu jenis aktiviti minda dalam satu masa)
- Visi
- Perkongsian / Kerohanian
- Bunyi semula jadi
- Emosi(perasaan)
- Konkrit
Fungsi Otak Kiri-Logik(Logic/Numerical)
- Bahasa / Lisan
- Terancang dan berstruktur
- Bukan gerakan
- Pengiraan
- Penulisan
- Melihat Bahagian-bahagian
- Teori
- Mengawal perasaan
- Analisis
- Simbolik
- Abstrak
- Sekuens (turutan)
- Rasional
- Digital
- Logik
- Fakta
- Terperinci
- Perancangan
- Prosedur
- Ulangan
- Pengelolaan
- Lelurus (linear)”

Itulah kekuasaan Allah dalam ciptaan manusia.
Anda boleh aktifkan otak anda dan rangsang kreativitinya dengan pemakanan dan nutrien sihat, permainan berfikir, aktiviti minda dan percambahan minda, rekacipta inovasi, dan perbagai jenis aktiviti sihat dan positif.
Paling penting dalam membentuk minda sihat ialah FIKIRAN POSITIF , THINK POSITIVE

MINGGU PENCEGAHAN JENAYAH DAN ANTI DADAH


AKAN BERLANGSUNG MULAI 26 APRIL HINGGA 30 APRIL 2010
BERTEMPAT DI SMK SENTOSA


*Untuk maklumat lanjut klik KELAB PENCEGAHAN JENAYAH & ANTI DADAH

Tuesday, April 20, 2010

CERAMAH GANGGUAN SEKSUAL


PROGRAM SEPAGI BERSAMA KAUNSELOR

CERAMAH: GANGGUAN SEKSUAL

PENCERAMAH: EN. MOHD ARIFF SHAFRAIL B. MOHD RASHID

(KAUNSELOR SMK KAMPAR, PERAK)

Sunday, April 18, 2010

KEPENTINGAN ILMU

Ilmu dapat membentuk keperibadian yang baik dan menjadikan seseorang itu bertaqwa dan cintakan Allah s.w.t dan RasulNya. Firman Allah dalam al-Quran yang bermaksud : "Sesungguhnya yang takutkan Allah daripada hambanya ialah ornag-orang yang berilmu" (al-Fathur:ayat 28)

Ilmu dapat meninggikan dan membezakan taraf dikalangan manusia. Firman Allah yang bermaksud : "Katakanlah adakah sama orang-orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu dan bijaksana" (al-Zumar : ayat 9)

Ilmu dapat mengangkat darjat seseorang kepada darjat yang tinggi di sisi Allah dan masyarakat. Firman Allah yang bermaksud : "Allah mengangkat beberapa darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan" (al-Mujadalah : 11 )

Sabda Rasulallah s.a.w yang bermaksud " menuntut ilmu menjadi kewajipan ke atas setiap umat Islam"

Retrieved FROM: http://buluhlemang.blogspot.com/

Search This Blog

E-KAUNSELING SMKS © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute